En läsvärd historia – del 1

En läsvärd historia – del 1

En inspirerande författare kan jämföras med Dorothy från Trollkarlen från Oz medan agenter och förlag är trollkarlen som skriker ”Ge er iväg!” när Dorothy och hennes vänner vill komma in. Men som sagan fortsätter så slutar det inte där, Dorothys snyfthistoria smälter vakten hjärta och de får tillslut komma in ändå. Vaktens största hemlighet avslöjas, allt man behöver göra är att berätta en otrolig historia för att få dem att älska dig. Det finns subtila skillnader mellan en acceptabel historia och en historia som står ut från mängden, en sådan som visar att du vet vad du pysslar med. Man får se agenterna och förlagen som über-läsare, vinner man över dem till sin sida så väntar en större publik.

 

En läsvärd historia – del 1

Låt kroppsspråket tala

Men det finns en del tips och tricks som man kan använda sig av oavsett vilken genre man skriver i, de går också att använda sig av oavsett i vilket steg i processen man befinner sig. Många författare vet att man bör få in sinnen utöver syn och ljud, att gå utöver de fem sinnena är en viktig del i uppbyggnaden av en bra historia. Få läsa om karaktärer som lägger märke till den varma metall- och oljearomen som dröjer sig kvar över rälsen efter ett tåg har passerat, eller vikten av en ny kappa över sina axlar. Även fast förlagen älskar de fem sinnena så förväntar de sig mer, en fysisk vinkel som fördjupar både omgivningen och karaktärsbyggnaden. En viktig del som skiljer de bästa författarna från mängden är användningen av kroppsspråk, det glider lätt förbi förlagen då det smälter in fint i texten samtidigt som det ger ett djup till historien, saknas det känns historien platt. En bra början är att läsa på om kroppsspråk, där kommer du upptäcka två saker som är grunden till allt, oro och dolda begär. Gå in i dina karaktärer och känn efter hur de känner i alla situationer.

Irrationella handlingar

Människor beter sig bara rationellt till en liten del, resten av tiden tar vi konstigt nog dumma risker och gör en hel del andra saker vi inte riktigt kan förklara. Detta vet förläggare och agenter lika väl som andra men här kommer en annan aspekt in, de vill inte få läsaren att misstro karaktärens handlingar utan ber verkligen om trovärdighet. Oftast handlar det om karaktärens motivation till agerandet, vilket man kan bryta ner i alla storsäljande böcker och ifrågasätta om man börjar granska det. Dock kan man inte böja sig och ignorera de extrema utvägarna och agerande, med rationellt beteende blir historien platt och trist.

Mer spännande än platt

Den mänskliga konstigheten följer mönster vilka vi alla kan relatera till eller åtminstone förstå. Kärlek och framförallt sex får oss att göra saker vi inte riktigt kan förklara. Vi nobbar den perfekta miljonären för en oslipad biker med skulder, vi ljuger för vår fru i telefon medan vi sätter på sekreteraren på ett motell. Med detta menar jag att bara man skapar en tillräckligt stark faktor, även om den är irrationell, så kan man skapa oberäkneliga ageranden från sina karaktärer som ändå förlåts av läsaren. En karaktär som varje dag tar de rätta besluten, följer strömmen och inte gör så mycket väsen av sig är inte i närheten lika roliga att läsa om som en karaktär som följer sitt hjärta.

 

Share:

You might also like …