En läsvärd historia – del 2

En läsvärd historia – del 2

En tanke är allt som krävs för att en bok ska kunna börja ta form, därefter är det upp till författaren att välja vilken väg han eller hon vill gå. Valet av väg är avgörande för hur vida boken sedan kommer bli en hit eller inte, här måste man våga stå ut från mängden och göra sådant andra kanske drar sig för. Det finns tillräckligt med författare som begränsar sig själva med hänsyn till finkänsligheten, detta är något agenter och förläggare inte klarar av. Så en bra fråga man kan ställa sig själv är ”Hur skulle boken se ut om du skrev som du vill, inte för att det ska vara fint?”. Detta kan appliceras på två områden när man skriver en bok, ämnen som är utöver det ”tillåtna” som tillexempel rasism, och sättet som du skriver. De flesta drar sig från mörkret medan man som författare måste vara villig att ge sig in i det, verkligen se och utforska innan man representerar det. Detta kan man enkelt komma åt genom att tänka sig tillbaka till när man var liten och känna känslan man kände när den där mobbaren närmade sig eller den skamlösa berusningen man kände när man hade sönder något i ilska. Gör samma sak med skrivandet, gör saker du känner för och följ inte reglerna för hur man bör bete sig.

 

En läsvärd historia – del 2

Smartare än man kan tro

Välutbildade och rika människor gillar oftast läsning vilket kanske inte är så konstigt då de har råd med bokinköpen, men trots detta brukar blivande författare ofta fördumma sitt arbete på grund av rädslan för att skrämma bort de större massorna av potentiella läsare vilka de föreställer sig skriva för. Men detta är katastrof, man kan inte göra så och man behöver inte göra det. Den vanliga Svensson är smartare än man tror. Underskatta läsare är inget man vill göra, gillar de att läsa den typ av böcker du skriver så är de en potentiell kundkrets. Fördummar man sitt arbete kan det dessutom ha en förödande effekt när man skickar in det till förläggare och agenter, risken finns att de inte kan relatera till boken. Ändra inte ord som känns rätt bara för att göra det lättare för en föreställd läsare, använd det du vill använda och motstå frestelsen att överförklara vad du menar.

Känsloperspektiv

Författare vill ofta kasta in en häftig händelse som tagna ur sina egna liv för att liva upp historien och ge den en wow effekt, men man får vara försiktig med vad det faktiskt är man kastar in där. En karaktär som möter en annan vilken har en något annorlunda accessoar, eller kanske i ett fordon som inte alls matchar in i historien kan vara väldigt lockande om man själv varit med om detta och vill förmedla hur häftigt det var. Gör då istället en karaktär av den personen och låt den representera något speciellt. Något annat som är väldigt viktigt när man skriver en bok, få läsaren att skratta och gråta. Kvickhet är något som förläggarna gillar, absurditeten som inte andra ser i en situation kan få en att skratta rakt ut. Men en bok som får dig att skratta bör vara samma bok som får dig att gråta, då har författaren verkligen lyckats med en gripande historia som fångat in läsaren riktigt ordentligt och fått den att börja känna för karaktärerna och deras situation.

 

 

Share:

You might also like …